23.3.2013

Ensimmäinen Tulenkantaja

Viime vuoden Vihtorin kirjaston kirjamessujen lumoissa suuntasin askeleeni päivällä kohti Grand Hotel Tammeria. Aurinko helotti lämpimänä ja viiltävän kirkkaana, askel tuntui kevyeltä. Mikä mainio päivä olisikaan tulossa, kirjoja, ihmisiä, keskusteluja, uusia ja vanhoja tuttavia!

Hotelli Tammerin alakerta oli kuitenkin oudon hiljainen. Jokin bändi kasaili kamojaan salin nurkassa, tarjoilijat siirtelivät ja liinoittivat pöytiä. Sain kuulla, että paikalle oli tulossa pian hääväkeä. Hyvänen aika, olin väärässä paikassa! Muutaman puhelinsoiton jälkeen sain selville, että Vihtorin kirjaston kirjamessuja ei sinä päivänä järjestettäisikään Tammerissa vaan hotelli Ilveksen Ballroomissa. Lähdin siis kipittämään kiireen vilkkaa Ilvestä kohti.

Että sillä tavalla päivä alkoi, painavien kassien ja nyssäköiden kanssa tasapainotellen jäisillä jalkakäytävillä.

Osuuskumman myyntipöydällä jaettiin karkkia...
(c) J.S. Meresmaa

...kahdenmoista.
(c) J.S. Meresmaa

Päivän ensimmäinen kauppa oli kuitenkin yksi kappale Mifongin perintöä signeerauksen kanssa, joten eipä ollut valittamista. Ei ollut valittamista siinäkään, että myyntipöydät olivat salin takaosassa, jolloin esillepanijat pääsivät hyvin seuraamaan käytyjä keskusteluja.

Alla poimintoja päivästä.

***

Alussa paikalla piipahti Pertti Jarla, joka voitti tämän vuoden Lause-Finlandian sanoilla "Tahdon hehtaarin suota ja kymmenen kuutiota tilaa."


Marko Kulmala ja Pertti Jarla.
(c) J.S. Meresmaa

Sitten oli mainion Kauko Röyhkän vuoro. Haastattelija kysyi jossain vaiheessa, että minkä ohjeen tai lainalaisuuden Röyhkä antaisi taiteilijalle. "Älä ole tylsä", kuului vastaus. Haastattelun lopuksi yleisö antoi raikuvat aplodit ja hörähti vapautuneeseen nauruun, kun Röyhkä pamautti vastaukseksi haastattelijan "Mihin sijoittaisit itsesi suomalaisen kirjallisuuden kaanonissa"-kysymykseen vastaukseksi "Ei kiinnosta yhtään."

Juuri näin! Minusta kirjailijan tehtävä ei ole sijoittaa kirjaansa tai itseään yhtään mihinkään: jääköön se tehtävä tutkijoille ja kriitikoille. Omasta kirjastaankin on vaikea puhua, sillä sen näkee niin eri tavalla kuin ulkopuolinen henkilö. Miten kirjailija voisi kertoa tulkintansa kirjastaan ilman, että vaikuttaa voimakkaasti lukijan omaan lukukokemukseen, joka kenties on vasta tuloillaan? Usein on turvauduttava mainoslauseisiin, pintapuheeseen, Karkeisiin siveltimenvetoihin yksityiskohtien sijaan.

Kauko Röyhkä   (c) J.S. Meresmaa

Röyhkä teki mielenkiintoisen huomion paljon seuraajia ja huomiota saaneista Facebook-päivityksistään: ne ovat uusi taiteenmuoto, lyhyttäkin lyhyempää proosaa.

***

Jörn Donner vieraili paikalla kertomassa uusimmasta teoksestaan, Mammutista. Omaelämäkerrallisen romaanin päähenkilö ei ole Jörn Donner vaan fiktiivinen ilmentymä Donnerista. Haastattelija nosti esiin viime päivinä otsikoihin päässeet Panu Rajalan paljastukset Katri Helenasta, ja käynnisti kiinnostavan keskustelun siitä, missä määrin ja millä tavalla kirjailija saa käyttää läheisiään teoksissaan.

Jörn Donneria haastattelee Marko Kulmala.
(c) J.S. Meresmaa

Olen samoilla linjoilla Donnerin kanssa. Hän sanoi muun muassa näin: "En voi kertoa totuuttani suhteessa tuntemiini ihmisiin, jotka yhä elävät. Jos kirjoittaisin elävistä läheisistä, tekstistä tulisi teennäistä. En halua kävellä elävien ruumiiden yli."

Kirjailija voi hyödyntää lähipiiriään teksteissään, mutta vain jos henkilöhahmot ovat selkeästi fiktiivisiä. Miten voisin kirjoittaa esimerkiksi ystävästäni totuudenmukaisesti? Sillä minun totuuteni on vain yksi näkemys, ja kertomalla toisesta ihmisestä tunnistettavasti -- ja aina väistämättä värittyneesti -- rikkoo luottamuksen. Mikä oikeus minulla olisi särkeä toisen ihmisen yksityisyyden suoja?

***

Illalla jaettiin ensimmäinen vientikirjallisuuteen painottuva Tulenkantaja-palkinto. Esiraati kävi läpi viime vuoden kotimaiset teokset ja valitsi niiden joukosta kuusi ehdokasta. Näiden kuuden joukosta Sofi Oksanen -- joka on siis lupautunut voittajalle kummiksi -- valitsi yhden viemään suomalaista kirjallisuutta maailmalle.

Kuvassa ehdokkaat Tulenkantaja-palkinnon saajaksi sekä Sofi Oksanen.
(c) J.S. Meresmaa

Ehdolla olivat Riku Korhonen (Nuku lähelläni), Aki Ollikainen (Nälkävuosi), J.K. Ihalainen (Tisle),  Sami Hilvo (Rouva S.), Seita Vuorela (Karikko) ja Juha Seppälä (Mr. Smith).

Ensimmäinen esille noussut kysymys oli tietenkin se, miksi viisi miestä ja vain yksi nainen. Eivätkö naiset ole kirjoittaneet viime vuonna yhtä hyviä teoksia kuin miehet? Kysymys ärsytti minua sen tähden, että en pidä mitenkään kummallisena että näin pienessä otannassa sukupuolijako voi olla mitä tahansa. Niistä kymmenistä upeista teoksista, jotka eivät päässeet edes ehdokkaiksi, moni oli varmasti naisen kirjoittama. Suomessa kuitenkin on naisia ja miehiä kirjailijoina suurin piirtein samat määrät. Itse en ole huomannut sukupuolella olevan merkitystä kirjan laatuun.

Sofi Oksanen ja Matti Posio. (c) J.S. Meresmaa

Oksanen nosti puheissaan esille monia erittäin mielenkiintoisia seikkoja: suomen kielen lapsipuolen aseman pohjoismaisessa kirjallisuudessa, naiskirjailijuuden korostuneen merkityksen monissa maissa, kuten Unkarissa; ulkomaisten kustantamoiden nuivan suhtautumisen kirjailijoihin, joilla on pitkä teoslista takana mutta vähäiset myynnit. Suomessa kun taitaa olla mahdollinen sellainenkin tilanne, että kirjailija on suosittu, mutta ei silti järin hyvin myyvä. Voisiko olla niin, että ilmainen ja laaja kirjastolaitos mahdollistaa sen, että kirjaa luetaan hurjan paljon, vaikka myydään hillitysti? Kirjastolainausmäärät eivät ulkomaisia kustantajia kiinnosta -- heitä kiinnostavat kirjan myyntiluvut.

Tulenkantaja-raadille Sofi Oksanen antoi kolme pääkohtaa, joihin kiinnittää huomiota ehdolla olevasta kirjailijasta: oma ääni ja lause, oma aihe ja vahva tarina.

Voittajassa yhdistyvät hienosti kaikki kolme. Onnea Seita Vuorela ja Karikko!

Kuvassa Seita Vuorela, Ville Hytönen, Sofi Oksanen ja Matti Posio.
(c) J.S. Meresmaa

6 kommenttia:

  1. Kahdessa ensimmäisessä kuvassa oli hyvän näköisiä karkkeja! ;-)

    Harmittaa ettei täällä minun asuinseudulla järjestetä tällaisia. Olisi vaan pitänyt aikanaan pysyä Tampereella, kun siellä asuin, vaan minkä sille mies mahtaa kun pitää naisen perässä juosta...

    Tuo on mielenkiintoinen aihe, että voiko kirjoittaa lähipiirinsä ihmisistä niin että heidät tunnistaa. Itse kyllä välttäisi viimeiseen asti. En ymmärrä Panu Rajalan tapaa kirjoittaa existään paljastuskirjoja. Minusta se on tietynlaista mässäilyä ja olisiko jotain kostoaspektiakin mukana. En tosin ole lukenut hänen kirjojaan, joten johtopäätökseni on tehty toisen käden tiedon varassa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Karkkeja kovasti kiiteltiin... ja niitä paperikarkkeja hypisteltiin. ;)

      Tampereella tosiaan tuntuu mukavasti kirjallista menoa löytyvän -- itsenäiset pienet kirjakaupat kuten Tulenkantajien kirjakauppa ja Pieni kirjakauppa ovat helposti lähestyttäviä niin yleisön kuin esiintyjien puolesta, ja täällä majailee monen monta vireää ja kiinnostavaa kirjailijaa. Mikäs siinä tapahtumia järjestäessä!

      Poista
  2. Kiitos raportista!

    Ja oi, nyt on päästävä lukemaan uusi Mifonki-kirja, tätä on odotettu!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Raportointi on yllättävän kivaa -- siitä jää itselle kirjallinen muistijälki tapahtumasta ja hyvässä lykyssä joku toinenkin voi tuntea olleensa paikalla edes jossain määrin.

      Toivottavasti viihdyt kirjan parissa! :)

      Poista
  3. Tuo läheisistä kirjoittaminen on minusta mielenkiintoinen aihe myös siksi, että omiin kirjoituksiini läheiseni livahtavat usein ikään kuin huomaamatta. Pidemmän päälle havaitsen hahmon alkavan erehdyttävästi saada mielessäni jonkun läheisistäni piirteitä ja ominaisuuksia - ja sitten pyörittelen mielessäni, että huomaisikohan tämä läheinen itse, vai onko yhteys vain minun päässäni.

    Yleisesti taidan olla kanssasi aika samoilla linjoilla. Minusta läheisistään voi kirjoittaa, ja joskus voi olla aika vaikea olla kirjoittamatta, mutta en pidä tällaisista "paljastuskirjoista", joissa ollaan esittävinään ikään kuin todellinen puoli jostakin henkilöstä. Ne kirjat kertovat todellisen puolen lähinnä siitä, mitä kirjoittaja itse henkilöstä ajattelee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, fiktiossa henkilöhahmo on mielestäni aina fiktiivinen. Vaikka kirjailija kirjoittaisi itsestään, voiko hän oikeasti ja todella sanoa kertovansa totuuden? Asioita kaunistelee, niistä valehtelee, tapahtumia muistaa väärin, itsensä näkee eri tavalla kuin muut...

      Ja se on okei, kyllä omalla persoonallaan ja elämällään saa fiktiossa leikkiä, mutta sitten jos kirjoitetaankin toisista ihmisistä ja annetaan olettaa, että tämä mitä kirjoitan on totuus heistä, ollaan mielestäni hakoteillä. Monilla lukijoilla on muutenkin sitkeä taipumus etsiä oikeita henkilöitä romaanien sivuilta, vähintään kirjailijaa itseään. Kaikki eivät välttämättä ymmärrä tekstin fiktiivistä luonnetta, vaan uskovat kaiken todeksi. (Mikä on sinänsä ymmärrettävää, sillä juuri tähänhän kirja pyrkii: uskottavuuteen.)

      Poista